Poznaj kizombę

Bliskość i skupienie na tu i teraz

Poznaj konkrety

Wszystko co musisz wiedzieć, pod ręką

Dla kogo?

Dla każdego, kto preferuje bliskie trzymanie w tańcu oraz mało skomplikowane kombinacje i więcej pracy bioder oraz nóg niż górnych partii ciała

Kizomba (muzyka) urodzona w 1980 roku, oparta jest na Sembie z bardzo silnymi wpływami zouk i kompa Cechy charakterystyczne:

Cechy:    
- wyraźny kick i rytm karaibskiego zouka,    
- mniej stricte afrykańskich perkusjonaliów,
- mniej gęste bębnienie, więcej keyboardów,
- piosenkowa forma,    akcent na „raz”,
- tempo średnie lub wolne,
- romantyczny feeling.

Przykłady:    
- Kyaku Kyadaff – Lola
https://www.youtube.com/watch?v=TXgjqW5LVUA
- Matias Damasio – Juro Por Tudo https://www.youtube.com/watch?v=e3Kq8XwkbZY    
- Puto Português – Não Consegui https://www.youtube.com/watch?v=PxMBq3N36MI

Historia Kizomby i Semby 1880 – pierwsza znana wzmianka o słowie semba. Pojawiło się ono w książce podróżniczej „Os sertões d’África: Apontamentos de Viagem” autorstwa Alfredo de Sarmento, w opisie tańca: grupa czarnoskórych tańczyła w kole, jeden z tancerzy robił popis na środku, a następnie „zderzał się brzuchem” z inną osobą i zamieniał z nią miejscami („zderzony” gość wchodził do środka koła).

Semba w języku kimbundu oznacza „zetknięcie się brzuchami”, ma oznacza rytm, a massemba to mniej więcej „rytmiczne stykanie się brzuchami”.

Lata 60. i 70. – w Angoli trwa wojna (najpierw o niepodległość, później domowa o władzę) i z tej okazji przyjeżdżają tam wojska kubańskie. Angolczycy podpatrują u kubańczyków taniec zwany son (jedni i drudzy jak nie strzelają to tańczą), wcześniej podpatrują też u portugalczyków tango lub mazurkę i próbują robić coś podobnego, ale na swój sposób – tak powstaje taniec o nazwie passada (czyli „chodzony”). Passada polega na chodzeniu w parze, w pozycji zamkniętej. Tańczona jest do wszystkiego, do czego się da – od szybszych i wolniejszych semb po kongijską rumbę.

Kraj ogarnięty wojną nie oferuje zbyt wielu rozrywek, więc angolczycy spotykają się w podwórkach, aby jeść i pić (jak jest co), rozmawiać oraz oczywiście grać i tańczyć. Spotkania te noszą nazwę kizomba, co w języku kimbundu oznacza mniej więcej „dużą imprezę” („zomba” to przyjęcie, a przedrostek „ki-” oznacza, że coś jest duże). Taniec jest ich bardzo ważnym elementem, występuje element konkurencji (kto tańczy lepiej) oraz bardziej lub mniej lokalne „gwiazdy” (np. Mateus Pelé do Zangado). Skutkuje to rozwojem passady, np. pojawiają się otwarcia (dziś znane jako saidy) czy dbanie o styl i elegancję ruchu.

Lata 80. – światowe tournée zespołu Kassav, karaibski zouk staje się ogromnie popularny w krajach PALOP i nie tylko. Zouka gra radio w Luandzie, do zouka tańczy się na kizombadach (obok semby i innych tańców), ogólnie zouk jest modny. Zainspirowany tym Eduardo Paim (angolczyk na emigracji w Portugalii) wraz ze swoim zespołem S.O.S. nagrywa kawałki oparte na zouku, ale śpiewane w kimbundu i poruszające tę samą tematykę, co semba. W jednym z radiowych wywiadów z zespołem S.O.S. pada pytanie, jak właściwie sami muzycy określiliby muzykę, którą grają. Perkusista zespołu odpowiedział wtedy, że jest to muzyka do grania na kizombach i w ten sposób zaczęto słowem „kizomba” określać ów nowy gatunek muzyczny łączący sembę z zoukiem.

Oprócz rewolucji w muzyce w Angoli ma miejsce także rewolucja w tańcu. Nadal w parach wykonuje się tam głównie passadę, przy czym ze wzrostem popularności kizomby jako muzyki zmienia się też sposób tańczenia – mocny, ale prostszy rytm z silnym akcentem na „raz” wymusza mocniejszą pracę bioder i prostsze footworki, romantyczny klimat sprzyja zacieśnianiu ramy. I tak starzy fani semby (tzw. kotas) patrzą z oburzeniem na młodzież tańczącą passadę do kizomby.

Gdy pojawiła się kizomba liczona prosto i równo na 4, to w passadzie doń tańczonej zmienił się jedynie „feeling”, popularne schematy kroków pozostały bez zmian. Dlatego, mimo że kizomba jest liczona na 4, to np. saida trwa 5 uderzeń, virgula 3, a większość „basiców” nie kończy się razem z frazą.W marcu 2021 r. angolskie Ministerstwo Kultury złożyło akta na listę światowego dziedzictwa Unesco , tak więc użycie tego słowa, kizomba, jest używane tylko do oznaczenia tańca, muzyki i kultury angolskiej.Warto też wspomnieć o drugim stylu, który wyewoluował z Kizomby - Urban Kiz. Urban Kiz jest stylem tanecznym wywodzącym się z kizomby, powstałym we Francji. Za prekursorów stylu uznaje się takich artystów jak Moun Red, Enah Lebon i Curtis Seldon. Charakteryzuje się on dużą różnorodnością stylów prowadzenia, szeroko wykorzystywaną zmianą tempa, silnie akcentowanym ruchem oraz rozbudowanym stylingiem (zarówno damskim, jak i męskim), często pojawiają się również elementy akrobatyczne. Daje on również bardzo dużą swobodę tancerzom, pozwalając im na wykorzystywanie elementów z innych styli tanecznych takich jak hip hop, tango czy zouk brazylijski.

Grupa:
- Kizomba Wawa: https://www.facebook.com/groups/1503779626528223

Practisy:

- Dos Mundos - piątki 22:30, Atlas Tower
- Seducao - środy 22:00, Atlas Tower, piętro 4

Instruktorzy

Poznaj osoby, które wkręcą cię w taniec

Marcin & Magda

Tańczą razem od 7 lat. Magda zaczynała
od tańca towarzyskiego, Maciej od współczesnego.
To połączenie musiało stworzyć coś wyjątkowo. A co?
Tego dowiecie się podczas ich regularnych zajęć w WSC

Wpadnij na nasze zajęcia

czwartek

17:30

-

18:55

średniozaawansowany

w parach

czwartek

17:30

-

18:55

średniozaawansowany

w parach

Karolina & Łukasz VAMULA

Karolina i Łukasz VAMULA

Karolina i Łukasz znani pod nazwą VAMULA, tańczą razem od 2008 roku. Zanim wspólnie poznali gatunki, których obecnie uczą, Łukasz trenował taniec towarzyski, a Karolina sambę.

Ich przygoda z kizombą zaczęła się w 2009 roku w Warszawie, w pierwszej w Polsce szkole uczącej tego tańca -Montuno Aye oraz u światowej klasy profesorów. W roku 2014, 2015 i 2018 kształcili się muzycznie i tanecznie na Wyspach Zielonego Przylądka i w Angoli.

Obecnie prowadzą regularne kursy kizomby i semby w Warszawie, a także liczne warsztaty w kraju i za granicą. Wielokrotnie nagradzani.

Vamula to projekt stworzony z „pasji do tańca” przez ludzi, którzy go rozumieją, kochają i chcą dzielić się z innymi tym, co mają w sobie najlepszego. Vamula stawia na taniec w oryginalnym wydaniu, respektując kulturę i muzykę krajów, z których one pochodzą.

Wpadnij na nasze zajęcia

wt

19:00

-

20:00

s-open

w parach

wt

20:00

-

21:00

s1

w parach

wt

18:00

-

19:00

p1 (od zera)

w parach

Domi & Marcin S.

Dominika Tur i Marcin Sędzikowski

Od 2020 roku wspólnie tworzą fantastyczny duet Gindungo.

Czy wiedzieliście, że gindungo to nie tylko nazwa pikantnej papryczki wykorzystywanej w angolskiej kuchni, ale też określenie osób, o silnych charakterach, żywiołowych z energią i charyzmą? Ta nazwa wydaje się pasować do nich idealnie.

Na parkiecie ta dwójka to istny wulkan energii, a swoim optymizmem i szerokim uśmiechem zarażają innych. Ich misją jest szerzenie kultury Angoli poprzez taniec, który jest ich największą pasją. Prowadząc zajęcia kładą duży nacisk na technikę, ale zawsze starają się, by zajęcia były dobrą zabawą. Kizomba to w końcu impreza!

Największą inspiracją taneczną były dla nich kilkukrotne pobyty w Angoli, stolicy Kizomby.

Wpadnij na nasze zajęcia

śr

19:50

-

20:50

p2

w parach

śr

21:00

-

22:00

s-open

w parach

Marashe

Ania Rewicka i Marek "Marash" Rewicki

Instruktorzy, choreografowie, słyną z konkretnego podejścia do nauki, indywidualności, spontaniczności i kreatywności dbając przy tym o technikę.

Nie boją się nowych wyzwań i starają się nadawać Kizombie nowy wymiar, nie zapominając o afrykańskich źródłach tych tańców.

Na zajęciach z Marashem i Anią poznacie wszystko, co Wam niezbędne do super zabawy. Zaczynając od podstaw, przez kombinacje przejść, idąc poprzez sensualną część w parze, a kończąc na zaskakujących trikach.

Wpadnij na nasze zajęcia

czw

17:30

-

18:30

p4

w parach

czw

18:40

-

19:40

s-open

w parach

Kamila & Artur

Kamila Windak

Od najmłodszych lat związana z tańcem. Swoje pierwsze taneczne kroki stawiała w grupie teatralnej uczestnicząc w zajęciach - podstawy baletu, jazz, taniec nowoczesny,  ale również w warsztatach teatralnych, pantomimy i śpiewu. Wraz ze swoim zespołem wystąpiła w dwóch musicalach na deskach Warszawskiego teatru.

Potem przyszedł czas na grupę choreograficzną, w której rozwijała swoje umiejętności z zakresu tańca nowoczesnego z elementami akrobatyki, broadway jazzu i hiphopu.

Kizombę tańczy od 2018r. Przeszła przez wszystkie jej style, ale to Urbankiz stał się tym, w którym postanowiła się doskonalić. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych festiwalach ucząc się od najlepszych. Szczególną uwagę przykłada do techniki, ale najważniejsze dla niej jest to, aby taniec sprawiał dużo radości.

Artur Marciniak

Swoją przygodę taneczną zaczął od Tańca Towarzyskiego. Od wielu lat uczy tańców socjalowych (bachaty, kizomby, salsy i urbankizu). Ma za sobą liczne pokazy międzynarodowe.

Jego umiejętności pedagogiczne oraz wiedza pozwalają kursantom osiągać niesamowite efekty. Podstawą jego metodyki jest muzykalność oraz biomechanika ciała partnerów, tak by ‚wychodziło’ nie tylko z koleżankami z kursu.

Jego umiejętność rozkładania zagadnienia na czynniki pierwsze oraz perfekcyjna komunikacja sprawiają, że nawet najtrudniejsze sekwencje stają się banalnie proste.

Wpadnij na nasze zajęcia

pn

19:50

-

20:50

p-open

w parach

pn

21:00

-

22:00

s-open

w parach

wt

19:50

-

20:50

p-open

w parach

wt

21:00

-

22:00

p-open

w parach

Pakiet powitalny

Każdy uczeń potrzebuje dobrą wyprawkę

Darmowy poradnik z krokiem podstawowym

Zacznij tańczyć tu i teraz

odbierz prezent

Playlista z najlepszą kizombową muzyką

Stworzona dla ciebie przez naszych instruktorów

odbierz prezent