Poznaj kizombę

Bliskość i skupianie na tu i teraz

Poznaj konkrety

Wszystko co musisz wiedzieć, pod ręką

Dla kogo?

Dla każdego, kto preferuje bliskie trzymanie w tańcu oraz mało skomplikowane kombinacje i więcej pracy bioder oraz nóg niż górnych partii ciała

Kizomba (muzyka) urodzona w 1980 roku, oparta jest na Sembie z bardzo silnymi wpływami zouk i kompa Cechy charakterystyczne:

Cechy:    
- wyraźny kick i rytm karaibskiego zouka,    
- mniej stricte afrykańskich perkusjonaliów,
- mniej gęste bębnienie, więcej keyboardów,
- piosenkowa forma,    akcent na „raz”,
- tempo średnie lub wolne,
- romantyczny feeling.

Przykłady:    
- Kyaku Kyadaff – Lola
https://www.youtube.com/watch?v=TXgjqW5LVUA
- Matias Damasio – Juro Por Tudo https://www.youtube.com/watch?v=e3Kq8XwkbZY    
- Puto Português – Não Consegui https://www.youtube.com/watch?v=PxMBq3N36MI

Historia Kizomby i Semby 1880 – pierwsza znana wzmianka o słowie semba. Pojawiło się ono w książce podróżniczej „Os sertões d’África: Apontamentos de Viagem” autorstwa Alfredo de Sarmento, w opisie tańca: grupa czarnoskórych tańczyła w kole, jeden z tancerzy robił popis na środku, a następnie „zderzał się brzuchem” z inną osobą i zamieniał z nią miejscami („zderzony” gość wchodził do środka koła).

Semba w języku kimbundu oznacza „zetknięcie się brzuchami”, ma oznacza rytm, a massemba to mniej więcej „rytmiczne stykanie się brzuchami”.

Lata 60. i 70. – w Angoli trwa wojna (najpierw o niepodległość, później domowa o władzę) i z tej okazji przyjeżdżają tam wojska kubańskie. Angolczycy podpatrują u kubańczyków taniec zwany son (jedni i drudzy jak nie strzelają to tańczą), wcześniej podpatrują też u portugalczyków tango lub mazurkę i próbują robić coś podobnego, ale na swój sposób – tak powstaje taniec o nazwie passada (czyli „chodzony”). Passada polega na chodzeniu w parze, w pozycji zamkniętej. Tańczona jest do wszystkiego, do czego się da – od szybszych i wolniejszych semb po kongijską rumbę.

Kraj ogarnięty wojną nie oferuje zbyt wielu rozrywek, więc angolczycy spotykają się w podwórkach, aby jeść i pić (jak jest co), rozmawiać oraz oczywiście grać i tańczyć. Spotkania te noszą nazwę kizomba, co w języku kimbundu oznacza mniej więcej „dużą imprezę” („zomba” to przyjęcie, a przedrostek „ki-” oznacza, że coś jest duże). Taniec jest ich bardzo ważnym elementem, występuje element konkurencji (kto tańczy lepiej) oraz bardziej lub mniej lokalne „gwiazdy” (np. Mateus Pelé do Zangado). Skutkuje to rozwojem passady, np. pojawiają się otwarcia (dziś znane jako saidy) czy dbanie o styl i elegancję ruchu.

Lata 80. – światowe tournée zespołu Kassav, karaibski zouk staje się ogromnie popularny w krajach PALOP i nie tylko. Zouka gra radio w Luandzie, do zouka tańczy się na kizombadach (obok semby i innych tańców), ogólnie zouk jest modny. Zainspirowany tym Eduardo Paim (angolczyk na emigracji w Portugalii) wraz ze swoim zespołem S.O.S. nagrywa kawałki oparte na zouku, ale śpiewane w kimbundu i poruszające tę samą tematykę, co semba. W jednym z radiowych wywiadów z zespołem S.O.S. pada pytanie, jak właściwie sami muzycy określiliby muzykę, którą grają. Perkusista zespołu odpowiedział wtedy, że jest to muzyka do grania na kizombach i w ten sposób zaczęto słowem „kizomba” określać ów nowy gatunek muzyczny łączący sembę z zoukiem.

Oprócz rewolucji w muzyce w Angoli ma miejsce także rewolucja w tańcu. Nadal w parach wykonuje się tam głównie passadę, przy czym ze wzrostem popularności kizomby jako muzyki zmienia się też sposób tańczenia – mocny, ale prostszy rytm z silnym akcentem na „raz” wymusza mocniejszą pracę bioder i prostsze footworki, romantyczny klimat sprzyja zacieśnianiu ramy. I tak starzy fani semby (tzw. kotas) patrzą z oburzeniem na młodzież tańczącą passadę do kizomby

.Gdy pojawiła się kizomba liczona prosto i równo na 4, to w passadzie doń tańczonej zmienił się jedynie „feeling”, popularne schematy kroków pozostały bez zmian. Dlatego, mimo że kizomba jest liczona na 4, to np. saida trwa 5 uderzeń, virgula 3, a większość „basiców” nie kończy się razem z frazą.W marcu 2021 r. angolskie Ministerstwo Kultury złożyło akta na listę światowego dziedzictwa Unesco , tak więc użycie tego słowa, kizomba, jest używane tylko do oznaczenia tańca, muzyki i kultury angolskiej.Warto też wspomnieć o drugim stylu, który wyewoluował z Kizomby - Urban Kiz. Urban Kiz jest stylem tanecznym wywodzącym się z kizomby, powstałym we Francji. Za prekursorów stylu uznaje się takich artystów jak Moun Red, Enah Lebon i Curtis Seldon. Charakteryzuje się on dużą różnorodnością stylów prowadzenia, szeroko wykorzystywaną zmianą tempa, silnie akcentowanym ruchem oraz rozbudowanym stylingiem (zarówno damskim, jak i męskim), często pojawiają się również elementy akrobatyczne. Daje on również bardzo dużą swobodę tancerzom, pozwalając im na wykorzystywanie elementów z innych styli tanecznych takich jak hip hop, tango czy zouk brazylijski.

Grupa:
- Kizomba Wawa: https://www.facebook.com/groups/1503779626528223

Practisy:

- Dos Mundos - piątki 22:15, Atlas Tower
- Seducao - środy 21:00, klub Remont

Instruktorzy

Poznaj osoby, które wkręcą cię w taniec

Marcin & Magda

Tańczą razem od 7 lat. Magda zaczynała
od tańca towarzyskiego, Maciej od współczesnego.
To połączenie musiało stworzyć coś wyjątkowo. A co?
Tego dowiecie się podczas ich regularnych zajęć w WSC

Wpadnij na nasze zajęcia

czwartek

17:30

-

18:55

średniozaawansowany

w parach

czwartek

17:30

-

18:55

średniozaawansowany

w parach

Ksymena & Jacek

Ksymena Młochowska

Przygodę z tańcem zaczęła w 2016 roku. Sprawdzając różne style taneczne, próbując odnaleźć, w czym jej ciało czuje się dobrze, zakotwiczyła się w Urban Kizie. Zwiedziła wiele festiwalowych parkietów, bo mimo zakotwiczenia, płynie w tańcu z prądem nowinek tanecznych starając się ciągle poszerzać horyzonty.

Jacek Sroka

Na co dzień informatyk i wykładowca na UW, ale w każdej wolnej chwili pasjonat tańca. Od 20 lat nieustannie rozwija się tanecznie i uwielbia wszystkie style. Najwięcej czasu spędza jednak na parkietach kizombowych i urban kizowych. Lubi cały czas uczyć się nowych rzeczy oraz nieustannie szlifować nabyte umiejętności.

Wpadnij na nasze zajęcia

nd

17:00

-

18:00

s-open

w parach

Karolina & Łukasz VAMULA

Karolina i Łukasz VAMULA

Karolina i Łukasz znani pod nazwą VAMULA, tańczą razem od 2008 roku. Zanim wspólnie poznali gatunki, których obecnie uczą, Łukasz trenował taniec towarzyski, a Karolina sambę.

Ich przygoda z kizombą zaczęła się w 2009 roku w Warszawie, w pierwszej w Polsce szkole uczącej tego tańca -Montuno Aye oraz u światowej klasy profesorów. W roku 2014, 2015 i 2018 kształcili się muzycznie i tanecznie na Wyspach Zielonego Przylądka i w Angoli.

Obecnie prowadzą regularne kursy kizomby i semby w Warszawie, a także liczne warsztaty w kraju i za granicą. Wielokrotnie nagradzani.

Vamula to projekt stworzony z „pasji do tańca” przez ludzi, którzy go rozumieją, kochają i chcą dzielić się z innymi tym, co mają w sobie najlepszego. Vamula stawia na taniec w oryginalnym wydaniu, respektując kulturę i muzykę krajów, z których one pochodzą.

Wpadnij na nasze zajęcia

wt

18:40

-

19:40

s1

w parach

wt

19:40

-

20:40

p2

w parach

wt

20:40

-

21:40

p3

w parach

Domi & Marcin S.

Dominika Tur i Marcin Sędzikowski

Domi i Marcin, czyli fantastyczny duet Gindungo, to tancerze oraz instruktorzy specjalizujący się w takich stylach jak kizomba i semba.

Za misję postawili sobie promocję kultury Angoli poprzez taniec oraz przekazywanie wiedzy teoretycznej.

Na zajęciach zawsze możecie liczyć na ich życzliwość, uśmiech oraz mega pozytywne wibracje i dużą dawkę technicznych wskazówek!

Wpadnij na nasze zajęcia

śr

19:50

-

20:50

p1 (od zera)

w parach

Marashe

Anna Rewicka

Od młodych lat muzyka i taniec w jej duszy gra! Taniec traktowała zawsze jako luźną zabawę i pozytywną dawkę energii, gdzie w 2010 trafiła właśnie na klimaty kubańskie do Salsa Libre w Warszawie. Tańczyła w grupie choreograficznej 'Salsa Chups'.

Chęć rozwoju i poznawania nowych stylów, spowodowały iż równolegle zaczęła uczęszczać na zajęcia kizomby do Montuno Aye. Zachwycona tańcem rozpoczęła również naukę semby, gdzie przez kolejne 2 lata zaangażowana w swój rozwój uczestniczyła w wielu warsztatach tanecznych.

Obecnie już żona Marka 'Marasha' Rewickiego, prowadziła z Marashem zajęcia kizomby i semby w Mińsku na Białorusi, a od września 2012 wspólnie z Marashem działa w ramach Agencji Artystycznej AfroMix, gdzie łączy taniec i pasję malarską, oddając wyraz tańca również na płótnie.

 

Marek "Marash" Rewicki

Swoje pierwsze taneczne kroki stawiał już w drugiej klasie szkoły podstawowej, gdzie dołączył do klubu Tańca Towarzyskiego "Akcent".

W sierpniu 2007 roku zapisał się na kurs Salsy do Montuno Aye. Niedługo później dołączył do pierwszego regularnego kursu Kizomby. Swoje wyjątkowe umiejętności szlifował u najlepszych z najlepszych Kizombowego i Sembowego Świata.

W 2008 roku został zaproszony do współpracy przez Montuno Aye, gdzie jako jeden z pierwszych mężczyzn w Polsce zaczął prowadzić zajęcia Kizomby i Semby oraz występować i tworzyć do nich choreografię. Słynie z konkretnego podejścia do nauki. Perfekcyjna technika, indywidualność, spontaniczność i kreatywność, to jego cechy. Nie boi się nowych wyzwań i cały czas stara się nadawać Kizombie i Sembie nowy wymiar nie zapominając o afrykańskich źródłach tych tańców. Z pasją do tańca obudził w sobie Dj'skie zdolności. Od września 2012 roku Marash prowadzi własną Agencję Artystyczną AfroMix.

Wpadnij na nasze zajęcia

czw

17:30

-

18:30

p4

w parach

czw

18:40

-

19:40

s-open

w parach

Kamila & Artur

Kamila Windak

Od najmłodszych lat związana z tańcem. Swoje pierwsze taneczne kroki stawiała w grupie teatralnej uczestnicząc w zajęciach - podstawy baletu, jazz, taniec nowoczesny,  ale również w warsztatach teatralnych, pantomimy i śpiewu. Wraz ze swoim zespołem wystąpiła w dwóch musicalach na deskach Warszawskiego teatru.

Potem przyszedł czas na grupę choreograficzną, w której rozwijała swoje umiejętności z zakresu tańca nowoczesnego z elementami akrobatyki, broadway jazzu i hiphopu.

Kizombę tańczy od 2018r. Przeszła przez wszystkie jej style, ale to Urbankiz stał się tym, w którym postanowiła się doskonalić. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych festiwalach ucząc się od najlepszych. Szczególną uwagę przykłada do techniki, ale najważniejsze dla niej jest to, aby taniec sprawiał dużo radości.

Artur Marciniak

Swoją przygodę taneczną zaczął od Tańca Towarzyskiego. Od wielu lat uczy tańców socjalowych (bachaty, kizomby, salsy i urbankizu). Ma za sobą liczne pokazy międzynarodowe.

Jego umiejętności pedagogiczne oraz wiedza pozwalają kursantom osiągać niesamowite efekty. Podstawą jego metodyki jest muzykalność oraz biomechanika ciała partnerów, tak by ‚wychodziło’ nie tylko z koleżankami z kursu.

Jego umiejętność rozkładania zagadnienia na czynniki pierwsze oraz perfekcyjna komunikacja sprawiają, że nawet najtrudniejsze sekwencje stają się banalnie proste.

Wpadnij na nasze zajęcia

pn

19:50

-

20:50

p-open

w parach

pn

21:00

-

22:00

s-open

w parach

wt

19:50

-

20:50

p-open

w parach

wt

21:00

-

22:00

p-open

w parach

Pakiet powitalny

Każdy uczeń potrzebuje dobrą wyprawkę

Darmowy poradnik z krokiem podstawowym

Zacznij tańczyć tu i teraz

odbierz prezent

Playlista z najlepszą kizombową muzyką

Stworzona dla ciebie przez naszych instruktorów

odbierz prezent